Perutusan Hari Pekerja 2011: Membina Minda Kelas Pertama

Dewan Pemuda PAS kawasan Sepangar memanjatkan rasa syukur yang berpanjangan kepada Tuhan Rabbul Jalil yang telah memberikan kita dengan nikmat Iman dan nikmat Islam. Selawat dan salam buat Rasul junjungan yang telah mengerah kudrat dan keringat dalam memperjuangkan Islam ini sehingga kita dilimpahi kurnia paling tuntas berharga.

Sebagaimana tahun-tahun yang lalu, pada tahun ini, kita sekali lagi bakal menyambut Sambutan Hari Pekerja yang mana merupakan hari memperingati akan sumbangan para pekerja yang selama ini bertungkus lumus mengerah keringat dan buah fikiran untuk membangunkan tanah air yang tercinta ini, sama ada dalam sektor swasta mahupun kerajaan.

Para pekerja yang dikasihi,

Setiap individu dalam mana-mana organisasi, semestinya menginginkan sesuatu yang terbaik untuk dirinya dan juga organisasinya agar bisa menyumbang sehabis baik kepada negara. Oleh kerana itu, organisasi tersebut perlu menyediakan pelagai insfrakruktur & sistem kelas pertama untuk memastikan penghasilan yang akan diperoleh oleh organisasi tersebut berada pada tahap optimum. Namun begitu sesebuah organisasi yang mempunyai sistem dan peralatan yang canggih belum pasti boleh menghasilkan kerja kelas pertama kerana faktor individu memainkan peranan yang amat penting dalam menentukan sesuatu sistem itu berfungsi. Maka, minda kelas pertama perlu dibudayakan pada setiap individu dalam organisasi tersebut bagi mencapai matlamat ini.

Minda Kelas Pertama akan menghasilkan kerja kelas pertama. Ini bermakna kerja kelas pertama bermula dengan individu yang memiliki pemikiran (IQ), emosi (EQ), sikap dan spiritual (SQ) kelas pertama.

Para pekerja yang dikasihi,

Budaya Kerja Kelas Pertama didefinisikan sebagai: “Amalan terbaik dan terpuji yang melebihi daripada kebiasaan. Ia merangkumi aspek pemikiran, pengurusan emosi dan dimanifestasikan melalui perlakuan, tindakan dan cara bekerja yang penuh integriti serta dapat memuaskan kehendak pelanggan”. Terdapat tiga (3) perkara penting di dalam pemahaman kepada Budaya Kerja Kelas Pertama iaitu; cara berfikir dan pemikiran, cara merasa dan menghayati dan cara bertindak dan berperilaku.

Bagi merealisasikan Budaya Kerja Kelas Pertama ini, kita perlu menerapkan satu konsep atau model yang boleh difahami, diterima dan diamalkan secara berterusan secara sukarela oleh semua anggota di dalam sesebuah organisasi. Peranan ini perlu dimulakan oleh ketua jabatan, selaku pemimpin di organisasi.

Maka penerapan konsep ESQ, merangkumi komponen IQ, EQ dan SQ secara menyeluruh adalah sangat penting. Secara asasnya Kecerdasan Akal atau Intelectual Quotient (IQ) terletak pada fungsi otak Neo Cortex. Kecerdasan IQ diperkatakan secara meluas di seluruh dunia dan telah digunakan sebagai asas pengambilan pekerja di dalam organisasi awam dan swasta.

Kecerdasan Emosi atau Emotional Quotient (EQ) pula terletak pada fungsi otak Lymbic System. EQ adalah kemampuan untuk merasakan orang lain atau ilmu perhubungan manusia atau dari perspektif Islamnya dinamakan “hablum minannas”.

Spiritual Quotient pula atau ringkasnya SQ terletak pada fungsi Temporal Lobe. SQ Didefinasikan sebagai kecerdasan untuk menghadapi persoalan makna atau value, iaitu kecerdasan untuk menempatkan perilaku dan hidup kita dalam konteks makna yang lebih luas dan kaya, kecerdasan untuk menilai bahawa tindakan atau jalan hidup seseorang lebih bermakna dibandingkan dengan yang lain.

SQ adalah landasan yang diperlukan untuk memfungsikan IQ dan EQ secara efektif. Bahkan SQ merupakan kecergasan tertinggi. Secara mudahnya SQ adalah berkaitan hubungan dengan pencipta (Hablum minallah), Ia bagi menjawab persoalan untuk apa IQ ini dan untuk apa EQ ini. Orang yang kuat beribadat (ritual) tidak semestinya menjadi seorang individu yang bagus dan berguna kepada masyarakat sekiraya beliau gagal menghayati dan mengaplikasikan sesuatu ibadat tersebut.

Bilakah masanya seseorang pekerja diuji dari aspek SQ atau secara mudah sekuat mana imannya? Kemungkinan besar tiada. SQ hanya teruji bila pegawai ditempatkan di agensi, sektor atau unit-unit yang mendedahkan beliau kepada peluang untuk menyalahgunakan kedudukan atau kuasa. Bagi yang berjaya menghadapi godaan dan ujian, Insyallah selamat, manakala bagi yang gagal ujian akan terjebak dengan penyelewengan, rasuah dan sebagainya. Sebagai balasannya, didunia mereka boleh diambil tindakan berdasarkan Peraturan peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993, P.U.A 395, atau undang-undang negara yang berkuatkuasa. Tetapi di akhirat sana, perbuatan itu akan dihitung sebagai suatu dosa besar.

Firman Allah di dalam Surah Al-Baqarah Ayat 177

“Janganlah kamu makan harta-harta diantara kamu dengan jalan haram dan kamu bawa (berikan) kepada hakim-hakim untuk kamu makan sebahagian dari harta-harta manusia (orang lain) dengan cara kedosaan walhal kamu mengetahui.”

Sabda Nabi S.A.W

“Laknat Allah atas orang yang memberi suap dan orang yang menerima suap dalam hukum”

Para pekerja yang dikasihi,

Justeru, Budaya Kerja Kelas Pertama sebenarnya adalah suatu rutin harian yang boleh dan telah dilaksanakan tanpa kita sedari. ESQ adalah satu kerangka dasar, bagi membimbing kita menjayakan Budaya Kerja Kelas Pertama. Kejayaan ini terletak kepada pelaksanaan dan penghayatan yang berterusan. Kesannya dapat dilihat dari aspek kepuasan kerja, wujudnya suasana harmoni, penurunan kes tatatertib dan pengiktirafan yang diterima oleh organisasi dan individu . Budaya Kerja Kelas Pertama dapat direalisasikan apabila setiap individu di dalam organisasi memiliki kesepaduan IQ, EQ dan SQ.

Akhir kata daripada saya, marilah sama-sama kita bekerja dengan lebih gigih lagi untuk membangun tanah air kita ke arah masa depan yang lebih baik untuk tatapn generasi akan datang. Akulu kauli hadza, astagfirullahal alazim aliwalakum, assalamualaikum wbt.


Amir Saifuddin Samsuddin
Ketua Dewan Pemuda PAS kawasan Sepangar

Komen Via Facebook :
PERINGATAN: passepanggar.blogspot.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila tinggalkan pesan anda di sini

Post a Comment

 

powered by : www.blogger.com | designed by :ikhwan nain