Ahli UMNO tumbuk mahasiswa UMS?

UMNO/BN kini diibaratkan sebagai satu pertubuhan yang tidak lagi menghiraukan undang-undang. Pelbagai tindakan yang membelakangkan prinsip keadilan sudah tidak lagi menjadi pegangan mereka. Malah kejadian yang menimpa beberapa orang mahasiswa baru-baru ini masih menjadi persoalan. Menurut maklumat yang diterima, kejadian ini berlaku apabila sebilangan mahasiswa membantah kehadiran UMNO ke dalam kampus Universiti Malaysia Sabah (UMS) semasa pergerakan Wanita UMNO bahagian Sepanggar sedang melangsungkan mesyuarat agong.


Kehadiran puteri UMNO semasa mesyuarat di salah sebuah dewan di UMS

Tindakan sebilangan mahasiswa ini bertepatan dengan kehendak AUKU yang melarang mana-mana parti politik menggunakan kemudahan IPT untuk kepentingan mana-mana parti. Namun begitu apa yang berlaku, tindakan mahasiswa UMS ini telah membuatkan beberapa perwakilan UMNO marah dan akhirnya berlaku kejadian yang dimaksudkan. Apa yang lebih malang, mahasiswa ini dinasihatkan untuk tidak membuat laporan polis berhubung kejadian tersebut. Kejadian ini akhirnya di diamkan dari pengetahuan media dan umum.

* * *

Apa yang berlaku sekarang, menunjukkan bahawa UMNO/BN semakin tidak diterima lagi oleh rakyat di negeri Sabah. Ini ditambahkan lagi dengan penolakan oleh golongan muda yang semakin muak dengan tindak-tanduk UMNO. Akibat dari suasana ini, mereka terpaksa menjadikan IPT-IPT sekitar kawasan Kota Kinabalu sebagai tempat berkempen bagi meraih pengundi baru dari golangan muda. Ini terbukti sekali lagi apabila, Politiknik Kota Kinabalu (PKK) telah dijadikan medan dakyah politik UMNO apabila Pergerakan Puteri UMNO Sabah dengan mudah diberi laluan untuk menyampaikan sumbangan bubur lambuk di PKK baru-baru ini. Program bersempena bulan Ramadhan ini antara lain, adalah cubaan UMNO untuk mendekati mahasiswa dan mahasiswi yang terdiri dari golongan sasaran pengundi muda.


Kehadiran Puteri UMNO ke Politeknik Kota Kinabalu

Mengedar bubur lambuk

Sehubungan dengan itu, Dewan Pemuda PAS kawasan Sepanggar melihat perkara ini sebagai amalan yang jelas bertentangan dengan prinsip keadilan serta melampaui batas. Kejadian menumbuk mahasiswa yang masih menjadi tanda tanya, membuktikan bahawa UMNO sebenarnya langsung tidak mempunyai sifat menghormati golongan mahasiswa sebagai pelapis kepimpinan masa hadapan. Selain dari itu, menggunakan IPT untuk menyebarkan dakyah politik juga merupakan satu tindakan yang telah melanggari akta AUKU itu sendiri.

DPP Sepanggar sekali lagi mengingatkan UMNO/BN bahawa gelombang kebangkitan rakyat semakin meningkat dari hari ke hari. Sebagai golongan muda yang mewakili rakyat Sabah, DPP Sepanggar akan memastikan para pengundi muda akan mendapat maklumat jelas tentang penyelewengan UMNO/BN khususnya di negeri Sabah.

Komen Via Facebook :
PERINGATAN: passepanggar.blogspot.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila tinggalkan pesan anda di sini

Post a Comment

 

powered by : www.blogger.com | designed by :ikhwan nain